در چیلرهای تراکمی ابتدا گاز توسط کمپرسور، متراکم میگردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل میگردد این مایع با عبور از شیر انبساط یالوله موئین وارد خنککننده (اواپراتور) میشود که در فشار کمتری قرار دارداین کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنککننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنککننده در ارتباطند میگردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل میشود.
با عبور بخار با سرعت در یک مسیر، هوای کندانسور مکیده میشود. در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و اختلاف حجم بین بخار و آب خلاء ایجاد میشود.
انواع چیلر تراکمی عبارتند از:
- چیلر تراکمی آب خنک
- چیلر تراکمی هوا خنک
این چیلر ها با 4 نوع مختلف از کمپرسور ها ارائه میشود.
- چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی
- چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو
- چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال
- چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ
متداول ترین نوع چیلر ها در بازار نوع 2 و3 هستند.
کنترلکنندههای فشار در چیلر تراکمی
این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه میباشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.
در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش میکند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم میباشد.
در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi میتوان تنظیم کرد.
اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن میشود.
- کنترل فشار روغن
این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور میباشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن میشود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین میباشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل میشود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع میدهد. هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن میشود و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش میشود.
ساختمان چیلر تراکمی
- الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت درمیآورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشت پیستون در داخل سیلندر میگردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم میشود.
- کوپلینگ: جفتکننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است.
- کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور میکند.
- لوله رانش: گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت میکند.
- کندانسور: کندانسور این چیلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گاز مبرد و در داخل لولهها آب خنک جریان دارد. گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور میشود. به علت تماس با لولههای مسی حاوی آب خنک، خنک شده به مایع تبدیل میشود و از پایین از طریق لوله خارج میشود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده و از طریق لوله خارج میشود. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت میشود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد.
- لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
- شیر سرویس کندانسور: برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد.
- شیر تغذیه ماده مبرد: برای شارژ سیستم استفاده میشود.
- فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر: وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی میگردد که برای جلوگیری آن از وسیلهای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده میشود.
- شیر برقی: که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه میدارد این شیر برقی از ترموستات فرمان میگیرد.
- شیشه رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص مینماید.
- اواپراتور: ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر میشود و در داخل لولههای مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج میشود. تبخیر در اواپراتور باعث سرد شدن آب جریانی در پوسته میگردد. آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان مییابد و در برگشت از هواساز یا فن کویلها از محل وارد اواپراتور چیلر میشود.
- شیر انبساط ترموستاتیک: که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تأثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم مینماید.
- لوله مکش: که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور میگردد.
- تابلو وسایل اندازهگیری و کنترل فشار: که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و کنترل فشار روغن روی آن نصب شدهاند.
اصول کار چیلر تراکمی
اصول کار چیلر تراکمی بدین شکل میباشد که سیال مبرد وارد لولهها یا به اصطلاح تبخیرکننده که در داخل اتاق یا محلی که میخواهیم سرد کنیم میشود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده میشود و سیال در نتیجه گرفتن گرما تبخیر میشود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین میآید و دارای شرایط زیر باشد:
- دمای آب رفت برج خنک کن بایستی ۲۸ درجه سانتیگراد باشد.
- دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی ۵ درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد.
- فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی بایستی ۴۵ تا ۷۵ پی اس آی ورانش ۲۰۰ تا ۲۶۰ پی اس آی باشد با کندانسور آبی.
- هنگامی که میخواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم.
- در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد. مکش – رانش – مایع.
- برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن میکنیم.
- برای وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر خاموش باشد.
- برای روغن زدن هم باید دستگاه خاموش باشد.
- فشار روغن حداقل PSi 20 بیشتر از درجه فشار مکش باشد.
- سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.
- روغن داخل کمپرسور حدود ۱/۲ سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از ۱/۴ سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تأمین کنید.
- مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل ۱/۵ کیلوگرم پیشنهاد میشود.
- از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده میشود.
- از گیج آبی (یا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده میشود.
- در کنار دریا فشار وکیوم باید ۱٫۲۹ اینچ جیوه باشد و در تهران ۲۷ اینچ جیوه.
3 دیدگاه ها
تو این زمینه بهترین هستین
لذت بردم
سایتتون هم خیلی زیباست
ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص
چقد خوبین شما
سوله سبک